De tramlijn Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein (SUNIJ-lijn) wordt volgend jaar zomer gemoderniseerd. Archieffoto: De Molenkruier.
De tramlijn Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein (SUNIJ-lijn) wordt volgend jaar zomer gemoderniseerd. Archieffoto: De Molenkruier. (Foto: louise)

Nieuwe trams, nieuwe haltes, nieuw spoor

Bewerkt door redactie

De tramlijn Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein (SUNIJ-lijn) wordt volgend jaar zomer gemoderniseerd. Er komen nieuwe trams, de haltes worden verlengd en verlaagd, en het merendeel van het spoor in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein wordt vernieuwd. Door de tramlijn te koppelen aan de nieuwe Uithoflijn, kunnen reizigers vanaf eind 2020 bij de start van de winterdienstregeling zonder overstappen reizen tussen IJsselstein/Nieuwegein en P+R Science Park Utrecht.

REGIO - De werkzaamheden worden uitgevoerd door BAM Infra Rail bv. BAM kwam als beste uit de bus bij een Europese aanbesteding door de Provincie Utrecht, eigenaar van de regionale tramlijn. Met de modernisering is inclusief de aanschaf van de nieuwe trams een investering gemoeid van ruim € 150 miljoen. Bij de aanbestedingsprocedure keek de provincie niet alleen naar de prijs, maar ook naar de bereidheid van bedrijven tot gezamenlijke risicobeheersing. Van alle inschrijvers werd gevraagd aan te geven hoe zij die risico's-vooral ook in financiële zin-en de hinder voor de reiziger zo goed mogelijk kunnen beperken. Afspraken daarover met betrekking tot onder meer de ondergrond, waterberging en spoorconstructie maken deel uit van het contract met de aannemer. Volgend jaar april begint al het ombouwen van twee tramhaltes in Nieuwegein en IJsselstein. De wisselaansturing wordt, voordat de trambaan op de schop gaat, getest. Tussen 1 juni en 21 augustus 2020 zijn er werkzaamheden aan de tramlijn zelf. Gedurende die twaalf weken is geen tramverkeer mogelijk en worden de reizigers vervoerd met bussen. Om de overlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken, wordt zo min mogelijk 's nachts gewerkt. De geluidsoverlast wordt beperkt doordat BAM speciale lastechnieken toepast en funderingswerk zo uitvoert dat trillingen beperkt blijven. Om het verkeer te ontlasten, maakt het bouwtransport gebruik van een transporthub en doorgaande wegen. Bijzondere locaties zoals het St. Antonius-ziekenhuis blijven vanzelfsprekend bereikbaar.

Meer berichten