Trix en Wijbo Terpstra bezorgen de Molenkruier wekelijks met veel plezier en dat wordt in de wijk zeer gewaardeerd. Foto: Louise Mastenbroek
Trix en Wijbo Terpstra bezorgen de Molenkruier wekelijks met veel plezier en dat wordt in de wijk zeer gewaardeerd. Foto: Louise Mastenbroek (Foto: )

Krantenbezorger blijkt onmisbaar

Louise Mastenbroek

Onmisbare schakel in mooi proces

Wat gebeurt er allemaal voordat de Molenkruier wekelijks bij u in de bus ligt? De verspreiding wordt gedaan door Mediaverspreiders, hoe werkt dat en wat houdt de bezorging in? Zelf bezorger worden? Dat kan, er worden altijd geschikte en enthousiaste bezorgers vanaf 13 jaar gezocht.

MERWESTEIN - Bij Mediaverspreiders staan de bezorgers centraal, zij vormen de onmisbare schakel. De lezer moet er op kunnen vertrouwen dat de krant op een vast tijdstip bezorgd wordt, die zit daar op te wachten. Richard de Vos, directeur-eigenaar van het bedrijf in Almere, legt uit wat er allemaal moet gebeuren voor de kranten bij de bezorgers afgeleverd worden. "De Molenkruier wordt in Best gedrukt en bij ons in Almere afgeleverd. De pakken worden dan klaar gemaakt voor transport naar de bezorgers in Nieuwegein. We maken het de bezorgers graag zo makkelijk mogelijk, daarom hoeven ze niet naar een depot om de kranten op te halen, maar brengen we ze aan huis. En tevens naar een aantal servicepunten, zoals de bibliotheek en de buurtpleinen. Nieuwegein is opgedeeld in 140 – 150 bezorgwijken. Het is een bewuste keuze de wijken klein te houden, dat maakt het systeem minder kwetsbaar en dan is het voor jongeren niet te zwaar. Sommige bezorgers lopen twee of drie wijken. De bezorging moet op woensdag plaatsvinden, hoe laat bepaal je zelf, je kunt je eigen tijd indelen. Bovendien ben je lekker buiten bezig, je verdient een mooi zakcentje en dan krijg je ook nog de nieuwjaarsfooitjes, dat kan best oplopen." Lukt het iedere week de krant op tijd bij iedereen te bezorgen? "Dat is helaas niet mogelijk. Er is altijd verloop onder de bezorgers of door omstandigheden als ziekte of vakantie wordt een wijk soms niet gelopen. Daarom blijven we op zoek naar nieuwe bezorgers, die zijn van harte welkom. Voor ons is het onderhouden van een goed contact met de bezorgers én met de klanten een onmisbaar element bij de bezorging van de krant.", besluit Richard. In zijn eigen woonwijk begon Wijbo Terpstra na zijn pensionering met de bezorging van de Molenkruier. "Ik wilde niet achter de geraniums gaan zitten. De bezorging was niet goed en toen dacht ik: Waarom doe ik het zelf niet?", vertelt Wijbo. "Daar ging ik. Met twee pakken kranten in de fietstas. Later kwam er nog een wijk bij. En sinds een jaar doe ik het samen met mijn vrouw Trix, we lopen allebei met een karretje." In de twee wijken bezorgen ze 580 kranten, dat kost ze twee uur tijd. "Goed te doen", vinden ze, "het is leuk, want we krijgen veel fijne reacties van bewoners, het wordt erg gewaardeerd. Het geeft ook een stukje gezelligheid, de mensen kennen je en je leert de wijk en de straten kennen. Dan hoor je vaak: Fijn daar is de Molenkruier weer. En gaan we op vakantie dan wordt de wijk waargenomen." Trix lachend: "Er zijn zelfs mensen die de Nee/Nee sticker van de voordeur hebben gehaald nu ze weten dat wij de krant elke week bezorgen." Ook bezorger worden? Aanmelden kan via www.mediaverspreiders.nl/bezorger-worden.

Meer berichten