Aandrijfmechanisme Prinses Beatrixsluizen te bekijken


<p>Bezoekers kunnen zo de originele machinerie bezichtigen. Foto: Gerrit Serne</p>

Bezoekers kunnen zo de originele machinerie bezichtigen. Foto: Gerrit Serne

Aandrijfmechanisme Prinses Beatrixsluizen te bekijken

  Nieuwsflits

NIEUWEGEIN - In opdracht van Rijkswaterstaat heeft aanneemcombinatie Sas van Vreeswijk de inmiddels vervangen aandrijflijn van de sluis op het complex geplaatst. Bezoekers kunnen zo de originele machinerie bezichtigen. Na de ingebruikname van de derde kolk van de Prinses Beatrixsluizen zijn de twee historische sluiskolken uit 1938 gerenoveerd. 

Bovenin de heftorens zijn veel originele onderdelen vervangen, zoals de aandrijflijn van iedere hefdeur. Een van de aandrijflijnen is bewaard en vanaf nu buiten tentoongesteld. Een aandrijflijn is het geheel van onderdelen dat zorgt dat een hefdeur in beweging komt. Van de ruim 80 jaar oude aandrijflijn is de werking al die jaren hetzelfde gebleven. Het energie-efficiënte ontwerp van voormalig Rijkswaterstaatingenieur Josephus Jitta laat de zwaartekracht veruit het meeste werk doen en was destijds revolutionair. Het mechanisme was toen al duurzaam en dat is het nu nog steeds. 

Weerbestendig

Een originele motor, rem, handaandrijving, tandwielkast, kabeltrommel en omloopwiel van een aandrijflijn zijn bij de renovatie van vorig jaar opgeslagen en weerbestendig gemaakt. Ze hebben nu een permanente plek gekregen bij de picknickplaatsen bij het buitenhoofd van kolk één. Het is zwaar materiaal en staat daarom op een fundering van beton. Een informatiebord legt de werking uit. Zonnepanelen wekken zóveel energie op, dat de sluis nu energieneutraal is.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden