• Jan-Willen Voet met een plastic wegwerpbakje in zijn cafetaria Lekkerrr Hoogzandveld.
• Jan-Willen Voet met een plastic wegwerpbakje in zijn cafetaria Lekkerrr Hoogzandveld. Foto: Ricardo Smit

Cafetaria-eigenaar Nieuwegein: ‘Geen boze klanten door plastic-heffing’

Zakelijk 1.634 keer gelezen

NIEUWEGEIN • Vanaf volgend jaar zal de overheid niet meer controleren of het invoeren van toeslag op plastic wegwerp-bekers en bakjes daadwerkelijk wordt nageleefd. “De overheid heeft er niet goed over nagedacht”, aldus Jan-Willem Voet, eigenaar van cafetaria Lekkerrr Hoogzandveld. 

Sinds 1 juli betalen consumenten extra voor plastic wegwerpservies, bijvoorbeeld bij het kopen van een frietje of milkshake bij de snackbar. Deze regel is destijds ingevoerd om het plastic (zwerf)afval te verminderen. 

Geen boete
Desondanks maakt staatssecretaris Heijnen, van Infrastructuur en Waterstaat, deze maand bekend dat de regel blijft bestaan, maar dat er vanaf 2024 niet gecontroleerd zal worden op de handhaving hiervan. Dat betekent dat ondernemers niet bang hoeven zijn voor een boete.

Irritatie en onbegrip
De versoepeling is een gevolg van een meerderheid in de Tweede Kamer, die eist dat onder andere deze regel wordt ingetrokken. Volgens tegenstanders leidt de heffing tot irritatie en onbegrip bij de consument. Hiermee laat Heijen een definitief besluit over de heffing over aan haar opvolger.

Toeslag per bestelling
Ook bij Lekkerrr Hoogzandveld is er sinds de invoering van de regel een extra toeslag op het plastic wegwerpplastic bij afhaal of bezorging. Wel geeft eigenaar Voet aan dat hij het anders aanpakt dan bij grote fastfoodketens als McDonalds: “Wij rekenen geen toeslag per bakje of beker, maar per bestelling. Op deze manier proberen we het zo klantvriendelijk mogelijk te houden.”

Geen klachten
Daarnaast vertelt hij dat er sinds de invoering nog nooit ontevreden of boze klanten zijn geweest. “Ik heb er nog nooit discussies over gehad, mede omdat ik het duidelijk op de bon vermeld.” Ook eigenaar Thanh Le van snackwagen De Wiers heeft het afgelopen half jaar weinig klachten gehad over de extra kosten voor het plastic wegwerpservies: “In het begin moesten klanten er wel aan wennen, maar nu is het vanzelfsprekend.”

Eigen bakje
Op de vraag of de twee eigenaren weleens iemand met eigen bestek de snackbar hebben zien binnenlopen, antwoorden ze allebei dat ze dit misschien één hooguit twee keer hebben meegemaakt. Voet: “Afgelopen zomer was er iemand die een eigen bakje meenam, maar toen was het ook pas net in het nieuws.”

Milieu
Voet en Le laten beiden in het midden wat ze vinden van het feit dat er dit jaar niet gehandhaafd zal worden op de plastic-heffing. Le: “Ik heb geen problemen met de toeslag op plastic, dus het is niet dat ik het dan nu ineens niet meer ga vragen.” Voet sluit zich hierbij aan, daarbij vertelt hij dat het hij het zelf ook belangrijk vindt om aan het milieu te denken.

Alternatief
Ondanks de versoepeling van de handhaving, maakt Voet zich wel zorgen over hoe het straks moet als er helemaal geen plastic meer gebruikt mag worden. “De overheid heeft er niet goed genoeg over nagedacht. Ze moeten eerst met een goed alternatief komen wil ik uiteindelijk al het plastic eruit halen”, meent de cafetaria-eigenaar.

Onrendabel
Volgens hem zijn bijvoorbeeld de wegwerpbakjes van rietsuiker een stuk dikker dan dat van plastic, waardoor er minder stuks in één doos passen: “In een doos passen 2000 plastic bakjes, maar zoveel krijg ik er bij een doos rietsuikerbakjes niet uit.” Hierdoor is het voor hem niet rendabel genoeg om hier op over te stappen.

Duurder
Ook de eigenaar van snackbar Het Geveltje, waar ook toeslag op plastic bij bezorging en afhaal wordt gerekend, is het hiermee eens: “De bakjes die wél verantwoord zijn om te gebruiken, zijn soms vier tot vijf keer zo duur als die van plastic.” Voet: “De overheid maakt het plastic steeds duurder, waardoor de prijs van plastic uiteindelijk even duur wordt als het alternatief. Dan maakt het qua prijs niet meer uit of je plastic of ander materiaal inkoopt en dan is de keuze snel gemaakt.” Le heeft zelf nog niet goed over een alternatief nagedacht, maar denkt als eerste aan karton servies.

Administratie
Daarbij is de eigenaar van Het Geveltje niet blij met de huidige maatregel, omdat het hem extra tijd kost. “Ik ben nu meer tijd kwijt met administratie en de toeslag aanslaan op de kassa”, vertelt hij. Toch zal hij zich -ondanks de versoepeling- aan de regels houden en is hij benieuwd naar de komende ontwikkelingen.

Isabelle Poot

Isabelle Poot is journalist van Het Kontakt - De Molenkruier

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

• Nieuwegein Diamonds.
Internationaal softbaltoernooi bij Nieuwegein Diamonds Nieuws 17 mei, 15:57
• Foto ter illustratie.
Burgemeester Nieuwegein over zwerfafval: 'Geen 1000 euro boete voor boterhamzakje, maar educatie' Nieuws 17 mei, 14:30
• Fête Magnifique van Circus Snor.
Circus Snor komt naar Nieuwegein met 'onvergetelijke circuservaring' Nieuws 17 mei, 12:31
• Place du Tetre in Parijs.
Proef de Franse cultuur tijdens Vive la France in Fort Jutphaas Nieuws 17 mei, 12:27
• Wheels4Freedom.
Sponsorrit Motorclub Nieuwegein: opbrengst naar Wheels4freedom Nieuws 17 mei, 12:11
• Creatieve oplossing om het hoofd droog te houden tijdens de Avondvierdaagse in Nieuwegein (2024).
Poncho's, paraplu's en pret: dit was de Avondvierdaagse in Nieuwegein FOTOREPORTAGE VIDEO 17 mei, 10:22
• Kraan takelt auto uit hek op de Zuiderstedeweg.
Ongeval op Zuiderstedeweg: auto rijdt door hek 112 17 mei, 09:19
• De Sint zet dit jaar voet aan wal in Vianen.
Landelijke intocht Sinterklaas dit jaar in Vianen: 'Trots dat we hem in Vijfheerenlanden mogen ontvangen' Nieuws 16 mei, 12:24