
Nieuwegein staat stil bij slavernijverleden tijdens Keti Koti-viering
Nieuws FotoseriesNieuwegein - Inwoners van Nieuwegein kwamen zaterdag samen in het Stadshuis voor een viering in het kader van Keti Koti, de dag waarop de afschaffing van de slavernij wordt herdacht en vrijheid wordt gevierd.
Ontmoeting, bewustwording en verbinding stonden centraal. Het programma opende ceremonieel met een plengoffer, een ritueel waarbij drank wordt uitgegoten als eerbetoon aan voorouders. Daarna konden bezoekers deelnemen aan diverse activiteiten, waaronder een workshop familiekroniek schrijven en een boekbespreking over de Afro-Surinaamse geschiedenis. Bezoekers konden daarnaast met elkaar in gesprek gaan en eigen verhalen en herinneringen delen. Ook werd er gezamenlijk gegeten.
Keti Koti, wat letterlijk ‘gebroken ketenen’ betekent, wordt elk jaar op 1 juli herdacht. De bijeenkomst werd georganiseerd in samenwerking met Marron Platform en Stichting SoSo FoeToe Nieuwegein, met steun van de gemeente.




























