Michel van Eijnatten en Niels Markvoort, de oprichters van Fulpra, op een elektrische vrachtfiets.
Michel van Eijnatten en Niels Markvoort, de oprichters van Fulpra, op een elektrische vrachtfiets. Foto: William Hoogteyling
met video

Elektrische vrachtfiets uit Nieuwegein rijdt rond in Europese steden: ‘We willen alle bestelbussen vervangen’

Algemeen 747 keer gelezen

NIEUWEGEIN • Het Nieuwegeinse bedrijf Fulpra heeft onlangs met haar elektrische vrachtfiets de vierde plaats veroverd in de ‘Innovatie Top 100’ van de Kamer van Koophandel. De milieuvriendelijke vrachtfiets combineert de laadcapaciteit en betrouwbaarheid van een vrachtwagen, met de stadsvoordelen van een fiets. En met succes: er rijden al exemplaren rond in Frankrijk, Zweden en binnenkort ook in Duitsland. Wij spraken met Michel van Eijnatten, medeoprichter en -directeur van Fulpra, over deze bijzondere uitvinding. 

Waarom is deze fiets ontwikkeld?
“Om het transport in de binnensteden op alle vlakken te verbeteren. Het belangrijkste uitgangspunt is zero emission: zorgen dat het vervoersmiddel schoon is. Daarnaast is een groot probleem in al die steden de drukte, het loopt vol. Je wilt de belastende voertuigen er daarom uit halen, met name de bestelbussen. Die zorgen voor veel frustratie en overlast. Een derde punt is vitaliteit. Het is niet goed voor je bezorgers om de hele dag in een cabine te zitten en gas te geven”.

Hoe is het idee voor deze fiets ontstaan?
“Alle eer daarvoor gaat naar Niels Markvoort, mijn compagnon. Hij heeft een industrieel ontwerpbureau gehad en altijd innovatieve producten ontworpen, waaronder veel speciaal- en bakfietsen. Niels zag dat in de bakfietsenmarkt ook gekeken werd naar hoe die bakfietsen, die speciaal zijn gemaakt voor kinderen, ook commercieel ingezet kunnen worden. Dan zie je dat bakfietsen hun limieten hebben. Ze zijn namelijk niet gemaakt voor vracht. Er wordt wel vracht opgezet, maar dat houden die dingen niet. Daarom is onderzocht wat een ideaal binnenstadvoertuig zou zijn. En daaruit is de Fulpra vrachtfiets ontstaan.

Waarom is deze fiets wel geschikt om vracht te vervoeren?
Het belangrijkste is dat de lading aan de achterkant zit. Maar ook de robuustheid van de onderdelen is van belang. Eigenlijk zijn er maar twee echte fietsonderdelen: de trappers en het zadel. De elektrische vrachtfiets is een echt werkpaard. We hebben ook goed gekeken naar de aandrijving. De fiets kan makkelijk wegrijden met veel lading.”


Wat is jullie doel met de vrachtfiets?
“Alle bestelwagens in de Europese steden vervangen. De focus is Europa, omdat de steden veelal oud zijn en nooit bedacht op auto’s. De eisen om de binnensteden te ontlasten en meer leefbaar te maken, worden enorm hoog. Maar die bezorgmarkt stijgt alleen maar. We verwachten dat er veel vraag gaat komen naar een nieuw type transportmobiliteit”.

Wat voor soort vracht kan de fiets vervoeren?
“In eerste instantie is de fiets bedacht voor bezorgen. PostNL was ook onze eerste pilotpartner. Inmiddels hebben we drie modellen, om allerlei typen vracht te kunnen vervoeren door allerlei verschillende gebruikers. Er kan 350 kilo lading in.”

De fiets is als enige in Nederland door de strenge RDW-keuring gekomen.
“Er verandert heel veel in mobiliteit. Je ziet allerlei nieuwe type fietsen, stepjes, ook veel met een steeds grotere bak voorop en die worden allemaal nog gezien als een gewone fiets. Lichte remmetjes, er is geen controle op. Nieuwe type voertuigen, die had je tien jaar geleden niet. Die regelgeving is al heel oud en niet aangepast. Er gaat nieuwe regelgeving komen voor dit soort nieuwe elektrische fietsen”.

Rijdt de fiets al rond in Nederland?
“Ja, er rijden er een paar rond. Het merendeel van wat besteld is, zijn we aan het uitleveren. We hebben allemaal verschillende type afnemers. En we hebben ook al een redelijk aantal in het buitenland rond rijden: in Frankrijk en in Zweden, volgende week gaat er een naar Duitsland. In Nieuwegein rijden die van ons rond. Nog niet bij een afnemer. Dat zou kunnen. We krijgen leuke reacties als we testrondes hier doen”.

Hoe voelt het om op plek vier te staan?
“We zijn super vereerd. We hadden gehoopt op een plaats bij de top tien, dat was het uitgangspunt. Nu staan we bij de eerste vijf. Het is erkenning van waar we dag in, dag uit mee bezig zijn en dat we op de goede weg zijn. We zijn ook blij met de aandacht, we willen heel graag ons verhaal doen om te laten zien hoe je kan vervoeren met een vrachtfiets”.

Louise Mastenbroek

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

• Leidsche Rijntunnel.
Grote kans op file A2 door werkzaamheden Leidsche Rijntunnel Nieuws 3 mei, 15:11
• Terug naar de jaren 70 met ABBA Fever.
Drie dagen lang feest met IJsselstein Live Nieuws 3 mei, 10:42
• Veerpont Vrevia vaart tussen Nieuwegein en Vianen.
Veerpont tussen Nieuwegein en Vianen start binnenkort met zomerdienstregeling Nieuws 2 mei, 13:35
• Inzameling snoeihout.
RMN organiseert tweede gratis ophaalronde snoeihout in Nieuwegein Nieuws 2 mei, 11:34
• De brandweer, politie en netbeheerder Stedin zijn  ter plaatse.
Gaslek in Nieuwegeinse woonwijk, zes woningen ontruimd UPDATE 2 mei, 11:23
• Stadscentrum Nieuwegein.
Infocentrum City Nieuwegein en Duurzaamheidsloket dicht vanwege verhuizing Nieuws 2 mei, 10:57
• Plantjesmarkt bij Dorpshuis Fort Vreeswijk.
Op zoek naar kleurrijke zomerplantjes? Dan moet je dit weekend in Vreeswijk zijn Nieuws 2 mei, 10:28
• Yousry Elkashif met zijn lintje.
Nieuwegeinse Yousry kreeg een lintje en geeft daarom een feest: 'Geen woorden voor hoe blij ik ben' Nieuws 2 mei, 09:58