Bibliotheek aan Huis: Boek bezorgd? Tijd voor een kopje koffie!
Nieuws
260
keer gelezen
NIEUWEGEIN • Een boek persoonlijk thuisbezorgd krijgen en tegelijkertijd een praatje maken? Het is een initiatief van de speciale boekenbezorgservice Bibliotheek aan Huis van bibliotheek De tweede verdieping.
Met deze service kunnen mensen die zelf niet naar de bieb kunnen komen, blijven lezen en tegelijkertijd een gesprekje voeren met een vrijwilliger.
Leefwereld vergroten
“Het gaat verder dan alleen een boekenbezorgservice”, vertelt Edgar Nollen, coördinator frontoffice van de bibliotheek in Nieuwegein. De service houdt in dat een vrijwilliger de boeken persoonlijk bij de klant thuis bezorgt. “Op deze manier proberen we de leefwereld van de thuisblijvende klanten te vergroten. Zo kunnen zij blijven lezen én hebben ze een gezellig moment met een vrijwilliger. Er wordt een praatje gemaakt over zijn of haar (klein)kinderen, voetbal of het nieuws.”
Te spannend
Volgens Edgar gaat het niet alleen om klanten die slecht ter been zijn, maar ook mensen die het te ingewikkeld vinden om naar de bibliotheek te komen. “Het is niet alleen de mobiliteit, maar sommige klanten vinden het ook spannend om naar de bibliotheek te komen en een boek te lenen. Ze zijn bijvoorbeeld bang dat ze niet snappen hoe het hier werkt.”
Niet alleen ouderen
Edgar benadrukt dat het niet alleen gaat om de oudere generatie. Zo zijn er ook jongere klanten die wegens omstandigheden voor een bepaalde periode niet naar de bibliotheek kunnen komen. “We hebben een keer een klant gehad die een operatie had ondergaan. Hij kon weken zijn huis niet uit. Bij hem is ook een vrijwilliger langsgekomen om boeken langs te brengen.”
Enthousiast over initiatief
Volgens Edgar zien hij en zijn collega’s steeds meer vergrijzing en eenzaamheid om hen heen. Samen met andere instanties is Edgar in gesprek over de service. “Ik merk dat veel welzijnsorganisaties in Nieuwegein enthousiast reageren op het initiatief. Zo geven welzijnscoaches aan dat het thema eenzaamheid een steeds groter probleem wordt.
‘Alleen gezellig op de koffie’
Als bibliotheek denken wij graag mee over hoe we hierbij kunnen helpen. Bibliotheek aan Huis is hier een goed voorbeeld van.” Juist de gelijkwaardigheid van deze service werkt goed volgens Edgar. “Thuis is een veilige plek en de vrijwilliger komt niet langs voor (medische) hulp, maar alleen gezellig op de koffie. Dit maakt het voor de thuisblijvende klant een stuk laagdrempeliger.”
Twee vliegen in één klap
Sinds januari draait Bibliotheek aan Huis geheel op vrijwilligers. “Juist door met vrijwilligers te werken pak je twee vliegen in één klap”, vertelt Edgar. “De vrijwilligers die bij ons werken zijn natuurlijk leesfanaten, maar zijn ook op zoek naar menselijk contact. Op deze manier helpen we de klant, maar ook de vrijwilliger.”
Match tussen klant en vrijwilliger
Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan de juiste matches tussen klanten en vrijwilligers. “We gaan op zoek naar overeenkomsten in karakter, maar ook (lees)interesses.” De vrijwilliger mag daarnaast meedenken met het uitkiezen en adviseren van boeken voor de klant. “Ook zorgen we ervoor dat de vrijwilliger genoeg vrijheid krijgt om een afspraak met de klant te maken. Daarnaast nemen de vrijwilligers ruim de tijd om langs te gaan.”
Signalerende functie
Edgar legt uit dat de vrijwilligers ook een signalerende functie hebben. “Wij proberen de vrijwilligers mee te geven om een oogje in het zeil te houden. Zonder meteen als hulpverlener op te treden, maar dat ze wel hulp kunnen inschakelen wanneer dit nodig is.” Zo kan er bijvoorbeeld worden gelet op bepaalde signalen. In de toekomst wil Edgar hier serieuzer op gaan in zetten. “Zodra het klantenbestand van de bezorgservice grotere vormen aan gaat nemen, wil ik hier zeker verder mee aan de slag.”
Inschrijven
Alle klanten van de bibliotheek De tweede verdieping kunnen gebruikmaken van Bibliotheek aan Huis. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden. Nieuwe klanten kunnen een abonnement afsluiten en hebben hiermee gelijk recht op de bezorgservice.
Nieuwe of bestaande klanten kunnen een mailtje sturen naar klantenservice@detweedeverdieping.nu of bellen naar 030-6045834 op doordeweekse dagen tussen 12.00 en 20.00 uur.